077-2307771

עורך דין אחריות הורית (לשעבר משמורת ילדים)

עורך דין אחריות הורית (לשעבר משמורת ילדים)

עד לאחרונה ההכרעה בעניינם של קטינים במסגרת גירושין הייתה בקביעת זמני שהות, שהיא מונח משפטי שהתייחס לגורם אצלו מתגורר הילד. ילד יכול להיות באחריות האם, באחריות האב, או באחריות הורית משותפת של שני ההורים.

אך בתקופה האחרונה, וביתר שאת משנת 2021 עם כניסתן של תקנות בית המשפט לענייני משפחה לתוקף, חל שינוי במגמה והיום המונח המקובל בדיון בעניינם של קטינים הוא – "אחריות הורית".

האחריות ההורית הינה ככלל משותפת והיא מעגנת למעשה את מושג האפוטרופסות, אשר נקרא גם "משמורת משפטית". אפוטרופסות מתייחסת לזכות ולחובה של ההורים הביולוגיים לדאוג לכל צרכי הילד. ההורים הינם האפוטרופסים הטבעיים על ילדיהם הביולוגיים, ואין צורך בכל אישור לשם כך. הוריו הביולוגיים של הילד נותרים האפוטרופוסים הטבעיים של הילד המשותף גם לאחר פרידתם, וזאת עד לגיל 18.

בצד האחריות ההורית ישנה חלוקת זמני השהות בפועל של הילדים עם כל אחד מההורים, שהיא המקבילה למושג "הסדרי הראיה" שהיה נפוץ עד לאחרונה.

כאשר ישנה מחלוקת בין בני זוג שלהם ילדים משותפים בכל הנוגע לחלוקת זמני השהות עם הילדים, ניתן להגיש תביעת לקביעת זמני שהות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, על מנת שזה יכריע בעניין. השיקול אשר צריך להנחות את בית המשפט ובית הדין הרבני כאשר הם דנים בנושא חלוקת זמני השהות הוא עיקרון המכונה "טובת הילד."

זמני שהות (לשעבר הסדרי ראיה)

זמני שהות (לשעבר הסדרי ראיה) הינם מועדים קבועים בהם שוהה כל אחד מההורים עם הילדים. זמני שהות  יכולים להתקיים בווריאציות שונות, וזאת בהתאם לנסיבות בכל מקרה ומקרה. כך למשל: זמני שהות  יכולים להיות כאלה שבביתו של הורה אחד יקיימו הילדים את עיקר שגרת חייהם ובמהלך השבוע יתקיימו זמני שהות למשך מספר שעות אחה"צ ללא לינה, וזאת בביתו של ההורה השני או במקום אחר; כמו כן, זמני שהות  יכולים לכלול לינה אצל ההורה האחר באמצע השבוע ו/או בסופי שבוע.

בדרך כלל, חלוקת זמני השהות של ההורים עם הילדים מתייחסת גם לזמני החגים והחופשות.

בכל אותם מקרים בהם קיימת מחלוקת בין ההורים בנוגע לזמני שהות, בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני הינם בעלי הסמכות להכריע בדבר.

אחריות הורית משותפת – חלוקת זמני שהות שווה

אחריות הורית משותפת היא מצב בו שני ההורים חולקים ביניהם באופן שווה או כמעט שווה את זמני השהות עם הילדים. במצב זה לילדים יש למעשה שני בתים בהם הם מתגוררים-אחד של האב ואחד של האם, והם עוברים בין הבתים בהתאם לחלוקת הזמנים אשר נקבעה.

התנאים המרכזיים לצרכי יישום של אחריות הורית משותפת וזמני שהות שווים כוללים בין היתר: מסוגלת הורית טובה של שני ההורים, מעורבות גבוהה של שני ההורים בכל הנעשה בחיי ילדיהם, תקשורת תקינה בין שני ההורים ומגורי ההורים בסמיכות זה לזו.

חזקת הגיל הרך

חזקת הגיל הרך הקבועה בסעיף מספר 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, משקפת את הגישה המשפטית שקדמה לחקיקת התקנות החדשות, ובה נקבע כי במקרה שהורים לא מגיעים להסכמה בעניין ההורה שיחזיק בקטין, הערכאה השיפוטית רשאית להכריע בעניין, "ובלבד שילדים עד גיל 6 יהיו אצל אמם אם אין סיבות מיוחדות להורות אחרת". הוראה זו קובעת חזקה משפטית המכונה "חזקת גיל הרך" ולפיה, כל עוד אין נסיבות מיוחדות, ילדים עד גיל שש יהיו בחזקת האם.
יחד עם זאת, כיום יש כרסום בחזרת הגיל הרך וגם במקרה של קטינים מתחת לגיל 6, ניתן לעמוד על זמני שהות שווים.

יש להדגיש, כי "חזקת הגיל הרך" אינה מונעת מההורים להגיע להסכמה על אחריות הורית משותפת על זמני שהות שווים גם בנוגע לילדים בני פחות משש ונוכח המגמה המשפטית העדכנית אשר הסיטה את הדגש מסוגיית "המשמורת" אל עבר "אחריות הורית משותפת", ההתייחסות אל גיל הילד וחזקת הגיל הרך נלקחת בחשבון במסגרת חלוקת זמני השהות ובהתאם לטובת הילד.

תסקיר עובדת סוציאלית

במקרים רבים, כאשר נדרשים בתי המשפט ובתי הדין הרבניים להכריע בנושאי האחריות ההורית וחלוקת זמני השהות, הם נעזרים בתסקיר אותו עורכת עובדת סוציאלית ובו היא כותבת מהן המלצותיה לגבי האחריות ההורית וחלוקת זמני השהות של כל אחד מההורים עם הילדים.  לצורך הכנת התסקיר נפגשת העובדת הסוציאלית עם ההורים והילדים ובוחנת את נסיבות המקרה. התסקיר מוגש לבית המשפט או בית הדין הרבני, והוא מחליט האם לאמץ את המסקנות האמורות בו, וזאת לאחר שניתנת לצדדים זכות להגיב לאמור בתסקיר.

משרדה של עורכת הדין אתי גוהר מתמחה בטיפול בכל הסוגיות וההיבטים המשפטיים הנוגעים לסוגיות האחריות ההורית וחלוקת זמני השהות עם ילדים.

לפגישת ייעוץ מקדימה בנושאי אחריות הורית (לשעבר משמורת), זמני שהות (לשעבר הסדרי ראיה) והסכמי הורות משותפת חייגו עכשיו: 073-7606079.

לייעוץ ראשוני התקשרו: 077-2307771

או השאירו פרטים בטופס הבא ונחזור אליכם בהקדם

מאמרים נוספים

עורך דין מזונות

עורך דין מזונות מזונות ילדים עפ"י דיני המזונות בישראל, חובת המזונות שחב הורה כלפי ילדו נקבעת עפ"י דתו של ההורה.

קרא עוד »
לפתיחת הצ'אט
💬 צריכים עזרה?
דברו איתנו בוואטסאפ!